kantrium.com | MySuomi.com | vivaspb.com | finntalk.com

Детската изповед

Posted in Поучения.

Много е изписано за християнското семейство. Но неоправданата патетика и идеализъм, с които днес се пише и говори за него, заглушава трезвата и бдителна преценка на проблемите, с които се сблъскват християните. Така се оказваме неподготвени не само за отговорността на съпружеството, но и за дълга на родителството ­ да приобщим пълноценно децата си към Църквата.

В богослужебната практика на Православната църква e прието да се кръщават малки деца и да се причастяват без предварителна подготовка ­ пост и изповед. Първата изповед е добре да се извърши след седмата година. Не винаги обаче има възможност детето да бъде подготвено от свещеник преди да пристъпи към изповед. Подготовката му за тайнството се поема от родителите и кръстника. Това е в контекста на отговорността за изграждане основата на религиозно-нравствения живот, която носят родителите. Свещеникът всъщност завършва тази подготовка.

Свети Софроний, епископ Врачански

Posted in Поучения.

На 11 март Българската православна църква почита паметта на Свети Софроний, епископ Врачански - 
просветител и апостол, мъченик за вяра и род.

                                  

Свети Софроний Врачански (известен и със светското си име поп Стойко Владиславов, по-късно Врачански владика) е български народен будител, духовник и пръв последовател на делото на Свети Паисий Хилендарски. Канонизиран за светец от Българската православна църква. Името му се свързва с една от най-драматичните страници в българската история, когато към края на петвековното турско робство над нашите земи се разгаря искрата на Възраждането /XVIII-XIX век/.

За нетварната светлина според учението на св. Григорий Палама

Posted in Поучения.

В какво се е състояло учението на св. Григорий Палама? - В основата си то е учението на древните отци-мистици, само че в ново осветление, известно под името исихазъм. Пръв проповедник на исихазма на Балканите бил св. Григорий Синаит, а негов теоретик и апологет бил св. Григорий Палама. Учението на исихастите в най-кратки черти е следното:

Богообщението, както вече се каза, е същина и крайна цел на религиозния живот. То се постига в три последователни степени: 
• "параксис", т. е. практическа духовно-нравствена дейност, 
• "теория", т. е. духовно съзерцание и 
• "екстасис", т. е. духовен възторг.

Праксисът, по-специално, е упражняване на волята във въздържание от плътски наслади, в пост, бодърстване, молитва, смирение, сърдечно съкрушение, телесен труд, дейна любов, послушание и търпение. Целта на праксиса е да се превъзмогнат духовните страсти, за да може човек нравствено да се очисти, та по-лесно да може да съзерцава божествените неща.

Синаксар за Неделя втора на Великия пост – на свети Григорий Палама

Posted in Поучения.

Стих: Великият и истински проповедник на пресветлата светлина сега се привежда към незалязващата светлина от Самия Източник на светлината.

Свети Григорий, този син на божествената и незалязваща Светлина, истински Божи човек и дивен Божи служител, бе родом от Цариград и имаше благородни и благочестиви родители. Той се стараеше да украси с добродетел и ученост не само външния и чувствения човек, но особено - вътрешния и съкровения. Когато бе още много млад, неговият баща се спомина; майка му възпитаваше в строгост и учеше на заповедите и Св. Писание както него, така и всичките му братя и сестри, а го пращаше и при учители, та добре да научи от тях и светската мъдрост. Благодарение на природните си дарби и прилежността в учението, той скоро изучи всички философски науки.

Синаксар за Неделя първа на Великия пост - Неделя Православна

Posted in Поучения.

Стих: Радвам се сега когато виждам неподобаващо изхвърлените някога икони, да се почитат както подобава.

787 VII

 В тоя ден, в първата Неделя от светия пост, Църквата е приела да се чества      възстановяването почитанието на светите и честни икони, извършено от император  Михаил и майка му, блажената царица Теодора, а също и от светия Константинополски  патриарх Методий. А това стана тъй:

 При император Лъв Исавър (717-741 гг.), бивш свинар и мулетар, но по допущение  Божие заграбил царската власт, бе извикан светител Герман, тогава водач на Църквата,  който чу думите на царя: „Струва ми се, владико, че иконите по нищо не се отличават от  идолите, затова заповядай колкото се може по-скоро да ги приберат и да ги махнат от  църквите. Ако са истински свети изображения, то нека да ги окачат по-нависоко, та да не  би ние, които се валяме в грехове, да ги оскверним, като ги целуваме.”. Но патриархът  отхвърли тия нечестиви слова на царя, казвайки: „Не си ли ти, царю, този, който според  пророчеството ще въздигне гонение срещу светите икони и чието име е Конон?”. Той  отвърна: „Така бях наречен като дете!”. И понеже патриархът отказа да се подчини на  волята му, той го прогони и на негово място постави своя единомишленик Анастасий и  тогава вече открито започна борба против светите икони. Казват, че тази ненавист към  иконите му била внушена от някакви иудеи, които с врачуване му предсказали  въздигането до престола по времето, когато той бил още беден и заедно с тях си изкарвал прехраната като пастир на осли.