14 декември 2014 г. - Слово - Приветствие
СЛОВО - ПРИВЕТСТВИЕ НА ПЛОВДИВСКИЯ МИТРОПОЛИТ НИКОЛАЙ ПРИ ПОСЕЩЕНИЕТО НА НЕГОВО СВЕТЕЙШЕСТВО ПАРИАРХ НЕОФИТ И СВ. СИНОД НА БПЦ В ЕПАРХИЙСКИЯ МАНАСТИР „СВ. СВ. КИРИК И ЮЛИТА” АСЕНОВГРАД
Как да не се изпълват сърцата ни с благодарност, умовете ни с благоговение, а очите ни с радостни сълзи, когато виждаме в този дом Божий самият Български Патриарх, заобиколен от истинско Христово войнство от митрополити, епископи, архимандрити и свещенослужители на Светата ни Православна Църква. Няма спомен в аналите на този манастир да му е била оказвана такава чест и такова внимание. Но този манастир, Ваше Светейшество, е заслужил тази чест, защото я е изстрадал. Както са я изстрадали и стотиците хиляди и милиони християни от близо и далеч, които за няколко десетилетия бяха лишени от неговата благодат. Но които не са престанали да се молят пламъкът на вярата отново да бъде разпален сред тези стени.
Благодарим Ви коленопреклонно Ваше Светейшество, за това, че лично помагате този пламък да се разгаря все по-буйно и чрез сиянието си да благовести, че Христовата Църква в България е жива, а молитвите на нейните членове са силни и действени.
Имах вече възможността да кажа и се надявам, че няма да е неуместно да повторя, че фактът, че този манастир беше възвърнат на Българската Православна Църква е едно истинско тържество на прославието и справедливостта. Фактът, че сме днес тук, фактът, че Негово Светейшество Българският Патриарх е тук, е доказателство, че има справедливост, има морал и има надежда.
Ваше Светейшество, възлюбени архипастири и пастири на светата ни Църква
Скоро след като поех отговорността да бъда Пловдивски митрополит посетих този манастир, който знаех, че е предоставен от църквата за ползване на Съюза на българските архитекти за тяхна творческа база срещу задължението да се поддържа този храм и служението в него. „Предоставянето” е станало по нареждане и с договор, продиктуван от окръжния комитет на БКП, но договорите са си договори и трябва да се спазват. Само като пристъпих прага се убедих, че вместо творчески дом това място е превърнато в дом на мерзост и запустение, а домът Божий – църквата „Света Параскева” е подложена на поругание и развала. Тоест, договорите бяха нарушени. Впрочем договорът беше озаглавен „договор за заем за послужване”. Това означава, че някой взема една чужда вещ, за да си послужи с нея, а когато собственикът си я поиска е длъжен да я върне обратно. Договорите, както казахме, трябва да се спазват.